بازگشت به صفحه کامل

امور فرهنگی دانشکده

امور فرهنگی دانشکده


تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print

اذن دخول حضرت سیدالشهداء علیه السلام اذن دخول حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام گریه است، اگر اشک آمد امام حسین علیه‌السلام اذن دخول داده‌اند و وارد شوید.اگر حال داشتید به حرم وارد شوید. اگر هیچ تغییری در دل شما به وجود نیامد و دیدید حالتان مساعد نیست، بهتر است به کار مستحبی دیگری بپردازید. (مثلاً) سه روز روزه بگیرید(یا ...) و غسل کنید و بعد به حرم بروید و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهید...

اذن دخول حضرت سیدالشهداء علیه السلام

اذن دخول حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام گریه است، اگر اشک آمد امام حسین علیه‌السلام اذن دخول داده‌اند و وارد شوید.اگر حال داشتید به حرم وارد شوید. اگر هیچ تغییری در دل شما به وجود نیامد و دیدید حالتان مساعد نیست، بهتر است به کار مستحبی دیگری بپردازید. (مثلاً) سه روز روزه بگیرید(یا ...) و غسل کنید و بعد به حرم بروید و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهید...

(فرازی از سخنان حضرت آیت ا... بهجت – ره)

 

صدایی بس دلنواز

گفته شده که ابراهیم بن محمد بن امام موسی کاظم علیه‌السلام، مادری پیر و فرتوت داشت. هر هفته شب‌های جمعه به رسم ادب او را بر دوش خود سوار می‌کرد و به زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام می‌برد، هرچند در این راه بسیار اذیّت می‌شد. در یکی از شب‌های جمعه که ابراهیم خسته بود، مادرش به او گفت: ابراهیم پسرم، به دلم برات شده که هفته دیگر از دنیا خواهم رفت؛ بیا و مرا به حرم مولایم ببر. ابراهیم که از شدت درد کمر و نابینایی رنج می‌برد به رسم ادب، مادر را بر دوش گرفت و راهی حرم شد و در مسیر از شدّت درد به نجوا با امام مشغول می‌شد که آقا این خدمت را از من قبول کن. مادرش نیز در گوش فرزندش نجوا می‌کرد که جدّت جواب این زحمت و خوبی تو را بدهد. ابراهیم با مادر در حالی که او را بر دوش داشت وارد حرم شد و در مقابل مضجع شریف ایستاد و سلام داد، السلام علیک یا جدّی یا اباعبدالله. همه آنهایی که در حرم بودند به گوش خود شنیدند که از داخل ضریح مطهر صدایی بس دلنواز پاسخ می‌گوید: السلام علیک یا ولدی. پس از شنیدن جواب سلام از ضریح امام حسین علیه‌السلام به مجاب (جواب داده شده) مشهور شد. سالها بعد هم که ابراهیم از دنیا رفت ، در محل فعلی به خاک سپرده شد و اینک هرکس از تل زینبیه وارد حرم شود لاجرم دو بار ابراهیم را زیارت خواهد کرد. و این است نتیجه احترام به والدین.

[ محمد فقیه بحرالعلومی ، ابراهیم مجاب مدفون در حائر حسینی، انتشارات مشعر ]

 

اهمیت اربعین

اهمیت اربعین از کجاست ؟ صرف اینکه چهل روز از شهادت شهید می گذرد، چه خصوصیتی دارد ؟ اربعین خصوصیتش به خاطر این است که در اربعین حسینی یاد شهادت امام حسین (علیه السلام ) زنده شد و این چیز بسیار مهمی است. شما فرض کنید اگر این شهادت عظیم در تاریخ اتفاق می افتاد یعنی حسین بن علی (علیه السلام) و بقیه شهیدان در کربلا شهید می شدند، اما بنی امیّه موفق می شدند همانطور که خود امام حسین (علیه السلام ) و یاران عزیزش را از صفحه روزگار برافکندند و جسم پاکشان را در زیر خاک پنهان کردند، یاد آنها را هم از خاطره نسل بشر در آن روز و روزهای بعد محو کنند. ببینید در این صورت آیا این شهادت فایده ای برای عالم اسلام داشت؟ یا اگر هم برای آن روز یک اثری می گذاشت، آیا این خاطره در تاریخ هم، برای نسل های بعد، برای گرفتاری ها و سیاهی ها و تاریکی ها و یزیدی های دوران آینده تاریخ هم اثری روشنگر و افشا کننده داشت؟! اگر امام حسین (علیه السلام) شهید می شد، اما مردم آن روز و مردم نسل های بعد نمی فهمیدند که امام حسین (علیه السلام) شهید شده، این خاطره چه اثری و چه نقشی می توانست در رشد و سازندگی و هدایت و برانگیزانندگی ملتها و اجتماعات و تاریخ بگذارد؟ … اساساً اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر(ص)، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد و این کار پایه‏گذاری گردید.

 

 [ مقام معظم رهبری امام خامنه ای مدظلّه العالی، 29/ 06/ 68]

 

 

باز پیروزی با سیّدالشهداست

محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است . ... سید الشهدا علیه السلام کشته شد؛ شکست نخورد؛ لکن بنی امیّه را چنان شکست [داد] که تا آخر نتوانستند دیگر کاری بکنند. چنان این خون آن شمشیرها را عقب زد که تا الآن هم که ملاحظه می کنید باز پیروزی با سیّدالشهداست و شکست با یزید و اتباع اوست.

[ امام خمینی – رحمة الله علیه صحیفه نور ، ج 15، ص 204/ ج 10، ص 31 ]

 

 

امور فرهنگی دانشکده