بازگشت به صفحه کامل

هشتم آبان ماه؛ سالروز شهادت حسین فهمیده، روز نوجوان و بسیج دانش آموزی

هشتم آبان ماه؛ سالروز شهادت حسین فهمیده، روز نوجوان و بسیج دانش آموزی


تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print

هشتم آبان ماه روز نوجوان است . این روز به یاد شهادت یک نوجوان سیزده ساله در اولین ماه های جنگ تحمیلی ، روز نوجوان نامیده شده است . در هشت آبان پنجاه و نه ، « محمد حسین فهمیده » سیزده ساله به شهادت رسید . او یکی از 36 هزار دانش آموز شهید ایرانی است .

شهید محمد حسین فهمیده ، روز نوجوان و بسیج دانش آموزی                  

هشتم آبان ماه روز نوجوان است . این روز به یاد شهادت یک نوجوان سیزده ساله در اولین ماه های جنگ تحمیلی ، روز نوجوان نامیده شده است . در هشت آبان پنجاه و نه ، « محمد حسین فهمیده » سیزده ساله به شهادت رسید . او یکی از 36 هزار دانش آموز شهید ایرانی است .

 

بسیج دانش آموزی، یک نهاد آموزشی است که با برنامه های مدون و ایجاد پایگاه های علمی سعی دارد گام مؤثری در ارتقای  توان علمی  دانش آموزان داشته باشد. بسیج، عبارت است از مجموعه ای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور، جمع شده اند. بسیج عبارت است  از تشکیلاتی که در آن، افراد متفرق و تنها، به یک مجموعه عظیم و منسجم، به یک مجموعه آگاه، متعهد، بصیر و بینای به مسائل کشور و به نیاز ملت، تبدیل می شوند؛ مجموعه ای که دشمن را بیمناک، و دوستان را امیدوار و خاطر جمع می کند. معنای بسیج این است.

 بسیج در حقیقت، مظهر یک وحدت مقدس، میان افراد ملت است. همه  میدانهائی که بسیج در آن حضور پیدا کرده است، میدانهائی ملی است؛ میدانهای مربوط به همه ملت است، هیج وقت کشور، از یک مجموعه عظیمی که از بهترین فرزندان کشور و با این خصوصیات تشکیل شده است، بی نیاز نیست. بسیج در واقع، مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلندکردن کشور و ملت است. امروز سازماندهی بسیج در سراسر کشور، بسیار وسیع است؛ اما این سازماندهی، یقیناً از این گسترده تر خواهد شد، و با یک دید وسیع که نگاه کنیم، همه انسانهائی که این خصوصیات را دارند، در واقع جزء بسیجند. در حقیقت همه انسانهای  مؤمن، آگاه، بصیر، عاشق، متعهد، علاقه مند و آماده به کار، در هر میدانی از میدانها هستند که برای ملت مفید است، جزو بسیجند.

لذا بسیج، یک نام مقدس است. همه آحاد ملت، بخصوص اعضای بسیج، بسیج دانش آموزی، دانشجوئی، کارگری، صنفی و عشایری، یگانهای گوناگون بسیج و کسانی که جزو سازمان بسیج نیستند و در واقع جزو بسیجند، همه و همه در پای انجام تکلیف، حاضر و آماده باشند، خودشان را برای دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی آماده کنند. دفاع هم همیشه، با آلات قهریه نیست، با مشت نیست، با تفنگ  نیست، گاهی دفاع با فهمیدن است. گاهی دفاع  از حقیقت، با حضور در جائی است. شاید یکی از بزرگترین خدماتی که انقلاب به ملت ایران کرد، این بود که ذهنها را باز کرد، ذهنها را سیاسی کرد، چشمها را باز کرد، و همه را با مسائل کشور آشنا کرد. این آشنائی، این بصیرت، باید روز به روز بیشتر و زیادتر بشود. اگر این بشود، دشمن هیچ کاری نمی تواند انجام بدهد.

 

مقام معظم رهبری طی دیداری با اعضای ستاد یادواره های شهید فهمیده، ضمن تجلیل از شهید فهمیده بعنوان یکی از اسطوره های به یاد ماندنی در تاریخ ملت ایران فرمودند:

 "نوجوانی دوره ای است که برای رقم زدن آینده هر فرد نقش حساس و تعیین کننده ای دارد و کسانی که به این رشد معنوی، علمی و فکری و کارآیی و قوت جسمی برسند، آینده درخشانی را برای خود تضمین خواهند کرد. بنابراین پرداختن به کار تعلیم و تربیت این قشر از جامعه و بالاخص مسئله بسیج که یک امر همه جانبه مادی و معنوی محسوب می شود حائز اهمیت بسیار است و جوانان و نوجوانان ما در لباس بسیج از ارزش ها و شخصیت و جوهره وجودی خویش مردانه دفاع می کنند ..."

 

 

 

 

 

زندگی نامه شهید محمد حسین فهمیده

 

شهید محمد حسین فهمیده فرزند محمد تقی ، در یکی از روزهای بهاری اردیبهشت سال 1346 ( مصادف با سوم محرم ) در شهر خون و قیام در خانه ای محقر و کوچک در محله پامنار قم به دنیا آمد و در محیطی مذهبی و خانواده ‌ای متدین پرورش یافت . در سال 1352 در دبستان روحانی قم مشغول به تحصیل شد . سال تحصیلی به آخر رسیده بود . بوی تابستان می آمد . محمد حسین با معدل عالی قبول شده بود . در سال 1356 به کلاس اول راهنمایی مدرسه حافظ قم رفت . در سال ‌های 1356 و 1357 به پخش اعلامیه‌ های رهبر کبیر انقلاب مبادرت می‌ ورزید حتی چند بار ضد انقلاب ها کتکش زده بودند تا دست از این کار ها بردارد اما او منصرف نشده بود .

در زمستان سال 1357 نیز در تظاهرات انقلاب اسلامی شرکت نمود . در 12 بهمن سال 1357 موفق به دیدار مقام معظم رهبری شد . آنها شهر قم را دوست داشتند ولی رفتن به تهران برایشان رویایی شیرین بود . دیدن خانه جدیدشان در کرج همه را خوشحال کرده بود . روزی که برای اولین بار به مدرسه راهنمایی « خیابانی » کرج قدم گذاشت ، به خود نهیب زد : همه بچه‌ ها دوست تو هستند ! هیچ کس غریبه نیست ! » . آقای ناظم و معلم ‌ها فرمان امام درباره تشکیل بسیج را توضیح می ‌دادند .

روح وی نیز مانند میلیون ‌ها جوان و نوجوان دیگر کشور ، دچار تحولات عظیمی شد و شیفته حضرت امام گردید . شهید فهمیده نوجوانی شجاع ، فعال ، کوشا و خوش برخورد بود و به مطالعه علاقه زیادی داشت . با وجود آنکه به سن تکلیف نرسیده بود ، نماز می‌ خواند و همچنین برای والدین خود احترام خاصی قائل بود .

شهید فهمیده دوازده ساله بود که حوادث کردستان پس از انقلاب اتفاق افتاد . او که عاشق امام و انقلاب بود خود را به کردستان رساند ، اما به دلیل خاطر کمی سن و کوتاهی قد او را بازگرداندند و از خانواده اش تعهد گرفتند تا دیگر به کردستان نرود .

با شروع جنگ تحمیلی ، زمانی که رژیم بعثی عراق در 31 شهریور 59 به ایران حمله کرد ، حسین ، تصمیم می ‌گیرد به جبهه برود و با سختی فراوان عازم خرمشهر می‌ شود . همان روز های نخست و با وجود سن و سال کم به فرماندهان ثابت می‌ کند که لیاقت و شهامت حضور در جبهه را دارد . در او در همان مدت کوتاه رشادت‌های فراوانی از خود نشان داد.

مدتی بعد با دوستش محمدرضا شمس زخمی شدند و آنها را به بیمارستان ماهشهر بردند . حسین و محمدرضا تا حالشان خوب شد ، دوباره به جبهه برگشتند . اما اینبار فرمانده اجازه نمی داد حسین به خط مقدم نبرد برود .

چند روز بعد ، حسین با کلی لباس و اسلحه عراقی ها پیش فرمانده شان آمد . فرمانده با کمال تعجب فهمید که او اینها را با دست خالی از عراقی ها غنیمت گرفته است . همین شد که به حسین اجازه داد تا دوباره به خط مقدم برگردد .

 

نحوه شهادت :

روز هشتم آبان 1359 ، شهید حسین فهمیده در اتفاق دوست شهیدش محمدرضا شمس که در یک سنگر قرار داشتند ، در هجوم عراقی ‌ها ، محاصره می ‌شوند . محمدرضا شمس ، زخمی می ‌شود و حسین با سختی و زحمت زیاد او را به پشت خط می‌ رساند و به جایگاه قبلی خود برگشته و مشاهده می ‌کند که 5 تانک عراقی به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده و در صدد محاصره و قتل عام آنانند . حسین ، در حالیکه تعدادی نارنجک به کمر خود بسته بود به طرف تانک ‌ها حرکت می‌ کند . تیری به پای او می‌ خورد اما در اراده پولادین او خللی وارد نمی ‌کند و در همان حال موفق می‌ شود که خود را به تانک پیش رو رسانده و با استفاده از نارنجک آنرا منفجر کند . دشمن در این حال تصور می ‌کند که حمله ‌ای صورت گرفته و با سرعت تانک ‌ها را رها کرده و فرار می ‌کند ؛ در نتیجه ، حلقه محاصره شکسته می ‌شود و پس از مدتی نیرو های کمکی نیز می‌ رسند و آن قسمت را از وجود متجاوزین پاکسازی می ‌کنند .

 

 

شهید حسین فهمیده در بیان رهبری

رهبر معظم انقلاب ، می فرمایند : زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش آموز بسیجی ، شهید فهمیده از اصالت های دفاع مقدس می باشد . مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده او در رابطه با فداکاری و شجاعت او فرمودند : بروز چنین حوادثی که از تربیت صحیح و اصالت های خانوادگی است ، صرفا در محیط های اسلامی جلوه گری و نور افشانی می کند .

 

شهید حسین فهمیده از نگاه آوینی

 

سید شهیدان اهل قلم ، حاج مرتضی آوینی ، در قسمتی از برنامه پنجم روایت فتح با نام شهری در آسمان شهادت محمد حسین فهمیده را این گونه زیبا ترسیم می کند : خرمشهر ، از همان آغاز خونین شهر شده بود . خرمشهر ، خونین شهر شده بود . آیا طلعت را جز از منظر این آفاق می توا ن نگریست ؟ آنان در غربت جنگیدند و با مظلومیت به شهادت رسیدند و پیکر های شان زیر تانک های شیطان تکه تکه شد و به آب و باد و خاک و آتش پیوست . اما ... راز خون آشکار شد . راز خون را جز شهدا در نمی یابند . گردش خون در رگ های زندگی شیرین است . اما ریختن آن در پای محبوب ، شیرین تر .... شایستگان آنانند که قلبشان را عشق تا آن جا انباشته است که ترس از مرگ جایی برای ماندن ندارد . شایستگان جاودانانند . حکمرانان جزایر سرسبز اقیانوس بی انتهای نور ، که پرتوی از آن همه کهکشان آسمان دوم را روشنی بخشیده است .

 

خبر شهادت حسین فهمیده

 

صدای جمهوری اسلامی ایران با قطع برنامه های خود اعلام می کند که نوجوانی سیزده ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته آن را منفجر کرده و خود نیز به شهادت رسیده است . امام قدس سره در پیامی که به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر می کنند ، جملات معروف خود را پیرامون او می فرمایند : رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد ها زبان و قلم بزرگ تر است ، با نارنجک ، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید .

***************************************

شهید " فهمیده " یکی از هزاران نونهال فهمیده ، و دانش آموز بسیجی کشور ماست که با نثار خون پاک خویش بر طراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود . وی دوران کودکی و نوجوانی خود را به صورتی سپری کرد که همواره آبستن حادثه ای بود . حوادثی که در شکل گیری شخصیت او مؤثر واقع شد . او با سرمایه عظیمی از فهم و درک و درایت انقلابی و اسلامی خویش و به دنبال طوفان حوادث انقلاب ، وارد جنگ تحمیلی شد و با وجود کمی سن ، خود را به خونین شهر قهرمان رساند و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه ، نام خود را در دفتر شهیدان هماره زنده تاریخ ثبت کرد .

از آنجا که این دانش آموز رزمنده بسیجی ، با ایمان و بینش عمیق و استوار در جنگ با دشمن پیش قدم و با نیل به شهادت ، درس شجاعت ، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب الله آموخت ، امام بزرگوارمان این نوجوان 13 ساله را رهبر قلمداد فرمود ، چرا که نام و یاد او منشأ حماسه های سترگ شد و تحولی عظیم در شیوه دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام با کفر فراهم کرد و راه پیروزی و سرافرازی را یکی پس از دیگری ، هموار ساخت . امروز شهید فهمیده ، بحق ، الگوی شایسته و تصویر برجسته ای از ایثار و جهاد و شهادت برای دانش آموزان بسیجی و جوانان کشور ماست ، به گونه ای که حماسه سازی های فهمیده و دیگر فهمیده های میهن اسلامی ، می تواند یادآور دوران دفاع مقدس و ارزش های والای آن دوران باشکوه باشد . رهبر معظم انقلاب نیز درباره آن شهید گرانقدر فرمود :

" زنده نگهداشتن یاد و حادثه شهادت دانش آموز بسیجی ، شهید فهمیده از اصالت های دفاع مقدس است . "

 

سال شمار زندگی

(هـ . ش) 1346 : ( اول ادریبهشت ) ولادت – در شهر قم

(هـ . ش) 1352 : ورود به کلاس اول دبستان - دبستان روحانی قم ( کریمی )

(هـ . ش) 1356 : ( خرداد ) پایان دوره ابتدایی

(هـ . ش) 1356 : ( مهر ) ورود به کلاس اول راهنمایی- مدرسه راهنمایی حافظ قم

(هـ . ش) 1356 : ( مهر ) ورود به کلاس دوم راهنمایی- مدرسه راهنمایی حافظ قم

(هـ . ش) 1357 : پخش اعلامیه‌ های رهبرکبیر انقلاب اسلامی

(هـ . ش) 1357 : ( دوازدهم بهمن ماه ) دیدار با مقام معظم رهبر انقلاب اسلامی

(هـ . ش) 1358 : ( تابستان ) هجرت به شهرستان کرج و جدایی از زاد و بوم خود .

(هـ . ش) 1358 : ( تابستان ) نام نویسی در کلاس سوم راهنمایی - مدرسه راهنمایی شهید « محمد خیابانی » کرج

(هـ . ش) 1358 : ( پنجم آذر ماه ) عضویت در بسیج دانش‌ آموزی

(هـ . ش) 1359 : ( تابستان ) شرکت در آموزش های رزمی

(هـ . ش) 1359 : ( بیست و پنجم شهریور ماه یک هفته پیش از اعلام رسمی تهاجم نظامی ارتش عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران ) کسب اجازه از پدر و مادر برای حضور در جبهه جنگ

(هـ . ش) 1359 : ( بیست و پنجم یا بیست و ششم شهریور ماه ) اعزام به جبهه جنگ و حضور در خاک خرمشهر

روز های نخستین ورود به جبهه : جلوگیری از او در خط مقدم

امتحان اول ( نفوذ به خط نیرو های دشمن و … ) قبل از گرفتن اجازه حضور در خط مقدم

(هـ . ش) 1359 : ( نخستین روز های اعلام تجاوز نظامی ارتش عراق غروب سی و یکم شهریور ماه ) حضور رسمی در جبهه نبرد ، همراه با محمد رضا شمس

(هـ . ش) 1359 : ( هفته اول مهرماه ) زخمی شدن و اعزام به بیمارستان ماهشهر

چند روزی پس از بهبودی : ترخیص از بیمارستان و بازگشت به جبهه .

پس از مراجعت به خرمشهر : جلوگیری دوباره از اعزام او به خط مقدم .

یکی دو روز بعد : بازگشت به خط مقدم و مبارزه در کنار محمد رضا شمس

(هـ . ش) 1359 : ( بیست و هفتم مهرماه ) مقاومت در برابر حمله ‌های دشمن

(هـ . ش) 1359 : ( بیست و هفتم مهرماه ) زخیم شدن مجدد در خط مقدم

روزهای نبرد رو در رو با دشمن : ( بیست و هفتم مهرماه ) امتحان آخر

(هـ . ش) 1359 : ( بیست و هفتم مهرماه ) آخرین پرواز - شهادت در کوت شیخ - نزدیک ایستگاه راه آهن خرمشهر خاکسپاری در بهشت زهرا ، قطعه 24، ردیف 44، شماره 11 ، تهران .

 

 

گردآوری و تدوین: مدیریت پردیس واحدهای آموزشی و پژوهشی اقماری دانشگاه